• in-reply-to=%3C20210604174014.513c0fee@debian-i7%3E&subject=Re:%20Re:%2

    From Hund@21:1/5 to All on Wed Jun 9 20:40:02 2021
    Nu har det gått mer än en vecka sedan jag postade det här, och det enda svar som har skickats håller med om att det räcker med att länka OFTC-kanalen. Så därför kommer jag att utföra detta om ingen kommer med några protester. (Låt säga att jag ger det en vecka till).

    Intresset verkar minst sagt svalt, så jag antar att det inte är några problem.

    Hej!

    Hur kommer det sig att du valde OFTC före Libera Chat? Rent spontant känner jag att Libera Chat känns som ett bättre val då de har en mer modern infrastruktur. De är ju egentligen typ freenode 2.0 kan man säga, medan OFTC saknar en hel del saker
    som många är van med, bland annat SASL.

    En annan fördel med Libera Chat är att de tillÃ¥ter att man skapar organisationer där, sÃ¥ att att man kan reservera kanaler och hela stackar om man sÃ¥ önskar, exempelvis `#debian-*`. PÃ¥ köpet fÃ¥r man ocksÃ¥ cloaks, exempelvis "Debian/Member/<AnvÃ
    ¤ndare". Dessa kan man sedan dela ut till vem man vill. OFTC erbjuder sÃ¥ vitt jag vet inget av detta.

    --
    Hund

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Andreas Ronnquist@21:1/5 to Hund on Wed Jun 9 21:30:02 2021
    On Wed, 9 Jun 2021 20:33:45 +0200,
    Hund<lists@linuxkompis.se> wrote:

    Nu har det gått mer än en vecka sedan jag postade det här, och det
    enda svar som har skickats håller med om att det räcker med att länka
    OFTC-kanalen. Så därför kommer jag att utföra detta om ingen kommer
    med några protester. (Låt säga att jag ger det en vecka till).

    Intresset verkar minst sagt svalt, så jag antar att det inte är några
    problem.

    Hej!

    Hur kommer det sig att du valde OFTC före Libera Chat? Rent spontant
    känner jag att Libera Chat känns som ett bättre val då de har en mer >modern infrastruktur. De är ju egentligen typ freenode 2.0 kan man
    säga, medan OFTC saknar en hel del saker som många är van med, bland
    annat SASL.

    En annan fördel med Libera Chat är att de tillåter att man skapar >organisationer där, så att att man kan reservera kanaler och hela
    stackar om man så önskar, exempelvis `#debian-*`. På köpet får man >också cloaks, exempelvis "Debian/Member/<Användare". Dessa kan man
    sedan dela ut till vem man vill. OFTC erbjuder så vitt jag vet inget
    av detta.


    irc.debian.net är en alias för OFTC-servern. Dessutom så finns dom
    flesta Debian-kanaler på OFTC. Så det kan vara smidigt att ha svensk Debian-support på samma server som alla andra Debian-kanaler...

    mvh
    -- Andreas Rönnquist
    mailinglists@gusnan.se
    andreas@ronnquist.net

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Hund@21:1/5 to All on Thu Jun 10 04:50:01 2021
    irc.debian.net är en alias för OFTC-servern. Dessutom så finns dom
    flesta Debian-kanaler på OFTC. Så det kan vara smidigt att ha svensk >Debian-support på samma server som alla andra Debian-kanaler...

    Då är ju frågan varför du tog upp det och frågade vad som var ett bra val från början om Debian redan har valt att flytta till OFTC?

    Och varför har du den där attityden mot mig?


    --
    Hund

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Mattias Axell@21:1/5 to Hund on Thu Jun 10 07:30:01 2021
    On 2021-06-10 04:44, Hund wrote:
    irc.debian.net är en alias för OFTC-servern. Dessutom så finns dom
    flesta Debian-kanaler på OFTC. Så det kan vara smidigt att ha svensk
    Debian-support på samma server som alla andra Debian-kanaler...

    Då är ju frågan varför du tog upp det och frågade vad som var ett bra val från början om Debian redan har valt att flytta till OFTC?


    Det är väl bra att fråga ändå tänker jag rent spontant. Svaren var ju inte heller många och särskilt snabba. Något som är synd med IRC är väl att det inte går att koppla ihop rummet på OFTC med ett rum på LiberaChat.

    Vem ligger förresten bakom föreningen i Höganäs? Någon som är med här på
    listan och kan berätta mer? libera.chat/bylaws är rätt kryptiskt utan en styrelse och finns ingen formell info att hitta. Tänker att OFTC har
    längre officiell track record även om Libera.Chat är gamla Freenode. :)

    Och varför har du den där attityden mot mig?


    Syftar du på "..." som attityd? Kan väl vara en vana att punkta så, men
    det får Andreas svara på. :)


    --
    Hund


    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Andreas Ronnquist@21:1/5 to Hund on Thu Jun 10 12:50:01 2021
    On Thu, 10 Jun 2021 04:44:43 +0200,
    Hund<lists@linuxkompis.se> wrote:

    irc.debian.net är en alias för OFTC-servern. Dessutom så finns dom >>flesta Debian-kanaler på OFTC. Så det kan vara smidigt att ha svensk >>Debian-support på samma server som alla andra Debian-kanaler...

    Då är ju frågan varför du tog upp det och frågade vad som var ett bra >val från början om Debian redan har valt att flytta till OFTC?

    Och varför har du den där attityden mot mig?



    Inget beslut är taget ännu. Jag ville bara informera att OFTC har dom
    flesta av Debians övriga IRC-kanaler (och även en #debian.se), och argumentera för att det kan vara bra att ha alla kanaler samlade på
    samma server.

    Dessutom handlar det inte om att flytta någonting - Det handlar om en
    länk på svenska delen av Debian-webben, det är inga IRC-kanaler som
    kommer att stängas ner, utan det handlar _bara_ om vad som länkas från Debianwebben.

    Om du tolkar punkterna som att jag har attityd, så kan jag meddela att det inte var det som var meningen.



    -- Andreas Rönnquist
    mailinglists@gusnan.se
    andreas@ronnquist.net

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Hund@21:1/5 to Andreas Ronnquist on Thu Jun 10 13:30:02 2021
    On June 10, 2021 12:42:26 PM GMT+02:00, Andreas Ronnquist <mailinglists@gusnan.se> wrote:
    Inget beslut är taget ännu. Jag ville bara informera att OFTC har dom >flesta av Debians övriga IRC-kanaler (och även en #debian.se), och >argumentera för att det kan vara bra att ha alla kanaler samlade på
    samma server.

    Dessutom handlar det inte om att flytta någonting - Det handlar om en
    länk på svenska delen av Debian-webben, det är inga IRC-kanaler som
    kommer att stängas ner, utan det handlar _bara_ om vad som länkas från >Debianwebben.

    Jag tänkte inte på vart Debian har sina kanaler, men om det är på OFTC, känns det som ett bra val att ha även de svenska kanalerna där också.

    Det är ju inte så att det svenska Linux-gemenskapen är överbefolkad, så det vore ju bra om man kan undvika att sprida ut de stackare som försöker hålla ihop.

    Om du tolkar punkterna som att jag har attityd, så kan jag meddela att det >inte var det som var meningen.

    Vad bra! Det finns två scenarios för när man avslutar en mening med "...", när man är sarkastisk eller irriterad.

    Jag har en vän sedan 20 år tillbaka som nästan alltid avslutar sina meningar med tre eller fyra punkter, och även fast jag känner honom väl, blir jag väldigt osäker på om han är irriterad eller inte. :)


    --
    Hund

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From karl@aspodata.se@21:1/5 to All on Thu Jun 10 14:50:01 2021
    Hund:
    ...
    Det finns två scenarios för när man avslutar en mening med "...",
    när man är sarkastisk eller irriterad.
    ...

    Det måste vara din egen tolkning.
    Min stämmer väl med vad som skrivs på wikipedia:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/...

    Hälsningar,
    /Karl Hammar

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Helio Loureiro@21:1/5 to karl@aspodata.se on Thu Jun 10 18:20:01 2021
    In Portuguese the usage "..." means etc. Etc, from latim "et cetera",
    which means literally "and the others" but meaning the other which are similars.
    It also can be used to mark a phrase where your talk fades away, like "I so tired...", which is basically the same principle as "!" to express
    excitement.

    But there is a usage meaning like poker face. That's in a dialogue context like this:

    - Did you do the backup?
    - Yes.
    - Where is it?
    - I saved all data into /dev/null to save space.
    -...

    ./helio

    On Thu, 10 Jun 2021 at 14:47, <karl@aspodata.se> wrote:

    Hund:
    ...
    Det finns två scenarios för när man avslutar en mening med "...",
    när man är sarkastisk eller irriterad.
    ...

    Det måste vara din egen tolkning.
    Min stämmer väl med vad som skrivs på wikipedia:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/...

    Hälsningar,
    /Karl Hammar




    <div dir="ltr"><div>In Portuguese the usage &quot;...&quot; means etc.  Etc, from latim &quot;et cetera&quot;, which means literally &quot;and the others&quot; but meaning the other which are similars.<br></div><div>It also can be used to mark a phrase
    where your talk fades away, like &quot;I so tired...&quot;, which is basically the same principle as &quot;!&quot; to express excitement.<br></div><div><br></div><div>But there is a usage meaning like poker face.  That&#39;s in a dialogue context like
    this:</div><div><br></div><div>- Did you do the backup?</div><div>- Yes.</div><div>- Where is it?</div><div>- I saved all data into /dev/null to save space.<br></div><div>-...<br></div><div><br></div><div>./helio<br></div></div><br><div class="gmail_
    quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Thu, 10 Jun 2021 at 14:47, &lt;<a href="mailto:karl@aspodata.se">karl@aspodata.se</a>&gt; wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);
    padding-left:1ex">Hund:<br>
    ...<br>
    &gt; Det finns två scenarios för när man avslutar en mening med &quot;...&quot;,<br>
    &gt; när man är sarkastisk eller irriterad.<br>
    ...<br>

    Det måste vara din egen tolkning.<br>
    Min stämmer väl med vad som skrivs på wikipedia:<br>

    <a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/." rel="noreferrer" target="_blank">https://sv.wikipedia.org/wiki/.</a>..<br>

    Hälsningar,<br>
    /Karl Hammar<br>


    </blockquote></div>

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)