• Re: Winterswijk e.o. Uwland/Uland

    From Dave Uland@21:1/5 to Jack on Tue Apr 19 16:02:12 2022
    /On Thursday, August 22, 2002 at 11:05:51 PM UTC-4, Jack wrote:
    Beste Mensen,
    Ik ben al enige tijd bezig met het creÄ—ren van de Uwland/Uland genealogie en ik
    blijf steeds steken bij dezelfde mensen.
    Op 21 Juni 1837 trouwde de 33-jarige Hendrik Jan Uwland (zoon van Berend Willem
    Uland en Aaltjen Wilterdink) met Janna Wilhelmina Wassink (dochter van Berend Wassink en Aaltjen Knuivers).
    Voor de rest kan ik niets over Berend Willem Uland vinden. Vanwege de jaartallen
    ben ik geneigd te denken dat hij gerelateerd is aan een Salomon Uland, maar ook
    van hem heb alleen 1 zoon en een huwelijk en ik weet dat we praten over een periode waar mensen genaamd werden naar de boerderij waar ze woonden.
    Dat laatste brengt mij dus ook bij het volgende vraagstuk: "Het Uland". Op een
    oude kaart ben ik het Uland tegen gekomen bij Huppel, Winterswijk. De bovengenoemde mensen woonden echter bij Miste, Winsterwijk voor zover ik weet.
    Gelet op de wijze van naamgeving in de Achterhoek zou er toch een link met het
    Uland moeten zijn.
    Ooit ben ik een keer een referentie tegengekomen dat ene "Bongers" het gemeens
    Uland kochte in 1739(?), ik weet me echter niet meer te herinneren waar dat was.. Ik vraag mij af of het Uland nog steeds bestaat of dat het alleen iets tijdelijks was.
    Indien iemand mij een duwtje in de juiste richting kan geven omtrent deze personen, zou ik uitermate blij zijn.
    MVG,
    Jack
    Toronto, Ontario

    I think you cannot find anything on Berand because he is the son of Willem Hemmink Op Uland. Who is from a long line of Hemminks. Apparently he is the first in the tree to use the word. If I understand it, the words means "Hemmink on Uland" in Dutch,
    which would imply Uland is a place, or perhaps a road. I have also learned that Uland is a place in Denmark. It refers to the large Penninsula of Denmark, and is spelled the same. Also Hemminks originated in Huppel, Winterswijk...So if there is a "Uland"
    there, whatever it is, it makes sense.

    Sincerely

    Dave Uland
    Ohio USA

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)