• Jessie Cinnamon, LMDE eller?

    From Philip Lundqvist@21:1/5 to All on Tue Jul 19 14:10:01 2016
    Hej allihopa!

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att jag använt många
    program som enbart finns till Windows har jag valt att inte byta.

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag har absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett gränssnitt som ser
    trevligt ut och känns okej att använda :)

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och varför har ni valt att gå på just den linjen?

    Tack på förhand!

    Med Vänlig Hälsning
    Philip Lundqvist

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Tobias Carlsson@21:1/5 to All on Tue Jul 19 14:20:02 2016
    --001a113ce4680b511e0537fb2219
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

    Hej!

    Det bästa är att testa sig fram tycker jag och se vad man fastnar för. Personligen föredrar jag Gnome, men Cinnamon är också trevligt. XFCE är också en favorit faktiskt, väldigt minimalistiskt och avskalat.

    Med vänlig hälsning,
    Tobias

    tisdag 19 juli 2016 skrev Philip Lundqvist <philiplundqvist@gmail.com>:

    Hej allihopa!

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att
    jag använt många program som enbart finns till Windows har jag valt att inte byta.

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag har absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett gränssnitt som ser trevligt ut och känns okej att använda :)

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och varför har ni valt att gå på just den linjen?

    Tack på förhand!

    Med Vänlig Hälsning
    Philip Lundqvist


    --001a113ce4680b511e0537fb2219
    Content-Type: text/html; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

    Hej!<div><br></div><div>Det bästa är att testa sig fram tycker jag och se vad man fastnar för. Personligen föredrar jag Gnome, men Cinnamon är också trevligt. XFCE är också en favorit faktiskt, väldigt minimalistiskt och avskalat.</div><div><
    </div><div>Med vänlig hälsning,</div><div>Tobias<span></span><br><br>tisdag 19 juli 2016 skrev Philip Lundqvist &lt;<a href="mailto:philiplundqvist@gmail.com">philiplundqvist@gmail.com</a>&gt;:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .
    8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Hej allihopa!<br>

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att jag använt många
    program som enbart finns till Windows har jag valt att inte byta.<br>

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.<br>

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag har absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett gränssnitt som ser
    trevligt ut och känns okej att använda :)<br>

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och varför har ni valt att gå på just den linjen?<br>

    Tack på förhand!<br>

    Med Vänlig Hälsning<br>
    Philip Lundqvist<br>
    </blockquote></div>

    --001a113ce4680b511e0537fb2219--

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Michael Olberg@21:1/5 to All on Wed Jul 20 12:10:01 2016
    Jag kör LMDE mate på flera datorer och är mycket nöjd. Snabbt och resurssnålt. Jag tror att man sparar en del handpåläggning jämfört med Debian + samma gränssnitt.

    /Michael

    2016-07-19 13:38 GMT+02:00 Staffan Melin <staffan.melin@gmail.com>:
    Jag kör Debian med Gnome. Det är trevligt och lätt att köra med enbart tangentbord. Lite tungt kanske, särskilt eftersom jag huvudsakligen kör på datorer från fastighetens soprum.

    Gnome är mer eller nödvändigt för mig eftersom Gnome color manager är en förutsättning för min grafiska produktion.

    Mvh Staffan


    On Jul 19, 2016 13:10, "Tobias Carlsson" <janerlingtobias@gmail.com> wrote:

    Hej!

    Det bästa är att testa sig fram tycker jag och se vad man fastnar för.
    Personligen föredrar jag Gnome, men Cinnamon är också trevligt. XFCE är >> också en favorit faktiskt, väldigt minimalistiskt och avskalat.

    Med vänlig hälsning,
    Tobias

    tisdag 19 juli 2016 skrev Philip Lundqvist <philiplundqvist@gmail.com>:

    Hej allihopa!

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som >>> desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge >>> tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att
    jag använt många program som enbart finns till Windows har jag valt att inte
    byta.

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och >>> tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med
    Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag har
    absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett >>> gränssnitt som ser trevligt ut och känns okej att använda :)

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och >>> varför har ni valt att gå på just den linjen?

    Tack på förhand!

    Med Vänlig Hälsning
    Philip Lundqvist

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Staffan Melin@21:1/5 to Tobias Carlsson on Tue Jul 19 15:00:02 2016
    --001a114403fac456a70537fb867f
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

    Jag kör Debian med Gnome. Det är trevligt och lätt att köra med enbart tangentbord. Lite tungt kanske, särskilt eftersom jag huvudsakligen kör på datorer från fastighetens soprum.

    Gnome är mer eller nödvändigt för mig eftersom Gnome color manager är en förutsättning för min grafiska produktion.

    Mvh Staffan

    On Jul 19, 2016 13:10, "Tobias Carlsson" <janerlingtobias@gmail.com> wrote:

    Hej!

    Det bästa är att testa sig fram tycker jag och se vad man fastnar för. Personligen föredrar jag Gnome, men Cinnamon är också trevligt. XFCE är också en favorit faktiskt, väldigt minimalistiskt och avskalat.

    Med vänlig hälsning,
    Tobias

    tisdag 19 juli 2016 skrev Philip Lundqvist <philiplundqvist@gmail.com>:

    Hej allihopa!

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som
    desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge >> tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att
    jag använt många program som enbart finns till Windows har jag valt att
    inte byta.

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och
    tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med >> Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag >> har absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett >> gränssnitt som ser trevligt ut och känns okej att använda :)

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och
    varför har ni valt att gå på just den linjen?

    Tack på förhand!

    Med Vänlig Hälsning
    Philip Lundqvist



    --001a114403fac456a70537fb867f
    Content-Type: text/html; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

    <p dir="ltr">Jag kör Debian med Gnome. Det är trevligt och lätt att köra med enbart tangentbord. Lite tungt kanske, särskilt eftersom jag huvudsakligen kör på datorer från fastighetens soprum.</p>
    <p dir="ltr">Gnome är mer eller nödvändigt för mig eftersom Gnome color manager är en förutsättning för min grafiska produktion.</p>
    <p dir="ltr">Mvh Staffan</p>
    <div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">On Jul 19, 2016 13:10, &quot;Tobias Carlsson&quot; &lt;<a href="mailto:janerlingtobias@gmail.com">janerlingtobias@gmail.com</a>&gt; wrote:<br type="attribution"><blockquote class="gmail_quote" style="
    margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Hej!<div><br></div><div>Det bästa är att testa sig fram tycker jag och se vad man fastnar för. Personligen föredrar jag Gnome, men Cinnamon är också trevligt. XFCE är också en 
    favorit faktiskt, väldigt minimalistiskt och avskalat.</div><div><br></div><div>Med vänlig hälsning,</div><div>Tobias<span></span><br><br>tisdag 19 juli 2016 skrev Philip Lundqvist &lt;<a href="mailto:philiplundqvist@gmail.com" target="_blank">
    philiplundqvist@gmail.com</a>&gt;:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Hej allihopa!<br>

    Jag har under många år använt mig flitigt av Debian i servrar och som desktop i virtuell miljö, men alltid haft Windows i botten. Jag har länge tyckt att Linux är/varit överlägset Windows på många sätt, men eftersom att jag använt många
    program som enbart finns till Windows har jag valt att inte byta.<br>

    Nu har det blivit dags för mig att fräscha upp min dator lite grann och tänkte därmed även ta steget över till Linux fullt ut.<br>

    Jag har läst igenom internet efter jämförelser mellan LMDE och Debian med Cinnamon-gränssnittet men inte riktigt kommit till en slutsats ännu. Jag har absolut inte snöat in på Cinnamon, även om jag tycker att det är ett gränssnitt som ser
    trevligt ut och känns okej att använda :)<br>

    Jag ber därför om er hjälp, vad använder ni, hur använder ni det och varför har ni valt att gå på just den linjen?<br>

    Tack på förhand!<br>

    Med Vänlig Hälsning<br>
    Philip Lundqvist<br>
    </blockquote></div>
    </blockquote></div></div>

    --001a114403fac456a70537fb867f--

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)