• Debian svensk IRC-kanal

    From Andreas =?UTF-8?B?UsO2bm5xdWlzdA==?@21:1/5 to All on Thu May 27 15:20:02 2021
    Hej!

    Som ni kanske har märkt har freenode lagt ner, och Debian har haft en IRC-kanal för svensk support där (som nu har flyttats till servern libera_chat), som länkas på debians webb. [1]

    Ska vi fortsätta att länka #debian.se på både servern libera-chat och på OFTC från webbsidan? Det är så pass lite trafik på dessa sammanlagt,
    så jag anser väl att en skulle absolut räcka, men jag vill absolut inte
    ta ett beslut på egen hand och trampa på någons tår.

    Topic på OFTC-kanalen länkar också se.debian.nu, vilken även den verkar väldigt död, har någon här koll på det?

    Finns det en poäng att länka till både OFTC och libera-chat för
    IRC-support på svenska?

    Tankar och idéer skulle uppskattas!

    mvh
    -- Andreas Rönnquist
    gusnan@debian.org
    mailinglists@gusnan.se

    1: https://www.debian.org/international/Swedish/sandlistor

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Patrick Franz@21:1/5 to All on Thu May 27 16:00:01 2021
    Hej,

    Am Donnerstag, 27. Mai 2021, 15:04:48 CEST schrieb Andreas Rönnquist:
    Hej!

    Som ni kanske har märkt har freenode lagt ner, och Debian har haft en IRC-kanal för svensk support där (som nu har flyttats till servern libera_chat), som länkas på debians webb. [1]

    Ska vi fortsätta att länka #debian.se på både servern libera-chat och
    på OFTC från webbsidan? Det är så pass lite trafik på dessa
    sammanlagt, så jag anser väl att en skulle absolut räcka, men jag
    vill absolut inte ta ett beslut på egen hand och trampa på någons
    tår.

    Jag tycker det räcker med att länka till en om det finns så pass lite trafik där. Då kän vi väl gärna ta den officiella OFTC-servern.

    Topic på OFTC-kanalen länkar också se.debian.nu, vilken även den
    verkar väldigt död, har någon här koll på det?

    Ja, det är bara en tom sida. Man kunde länka till t.ex. https://www.debian.org/index.sv.html


    --
    Med vänliga hälsningar

    Patrick Franz

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Andreas Ronnquist@21:1/5 to mailinglists@gusnan.se on Fri Jun 4 17:50:01 2021
    On Thu, 27 May 2021 15:04:48 +0200,
    Andreas Rönnquist<mailinglists@gusnan.se> wrote:

    Hej!

    Som ni kanske har märkt har freenode lagt ner, och Debian har haft en >IRC-kanal för svensk support där (som nu har flyttats till servern >libera_chat), som länkas på debians webb. [1]

    Ska vi fortsätta att länka #debian.se på både servern libera-chat och
    på OFTC från webbsidan? Det är så pass lite trafik på dessa sammanlagt, >så jag anser väl att en skulle absolut räcka, men jag vill absolut inte
    ta ett beslut på egen hand och trampa på någons tår.

    Topic på OFTC-kanalen länkar också se.debian.nu, vilken även den verkar >väldigt död, har någon här koll på det?

    Finns det en poäng att länka till både OFTC och libera-chat för >IRC-support på svenska?

    Tankar och idéer skulle uppskattas!


    Nu har det gått mer än en vecka sedan jag postade det här, och det enda
    svar som har skickats håller med om att det räcker med att länka OFTC-kanalen. Så därför kommer jag att utföra detta om ingen kommer med några protester. (Låt säga att jag ger det en vecka till).

    Intresset verkar minst sagt svalt, så jag antar att det inte är några problem.

    Mvh
    -- Andreas Rönnquist
    mailinglists@gusnan.se
    andreas@ronnquist.net

    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)
  • From Mattias Axell@21:1/5 to Andreas Ronnquist on Sun Jun 6 15:10:02 2021
    Hej,

    Bättre sent än aldrig men tänker också att OFTC räcker. Möjligen kan det vara bra att länka till libera.chat som backup-alternativ.

    Dock undrar jag om det också kan bryggas med Matrix-rummet från OFTC? https://matrix.to/#/#debian-nordic:matrix.debian.social?via=matrix.debian.social&via=matrix.org&via=selea.se

    Mvh,
    Mattias

    On 2021-06-04 17:40, Andreas Ronnquist wrote:
    On Thu, 27 May 2021 15:04:48 +0200,
    Andreas Rönnquist<mailinglists@gusnan.se> wrote:

    Hej!

    Som ni kanske har märkt har freenode lagt ner, och Debian har haft en
    IRC-kanal för svensk support där (som nu har flyttats till servern
    libera_chat), som länkas på debians webb. [1]

    Ska vi fortsätta att länka #debian.se på både servern libera-chat och
    på OFTC från webbsidan? Det är så pass lite trafik på dessa sammanlagt, >> så jag anser väl att en skulle absolut räcka, men jag vill absolut inte >> ta ett beslut på egen hand och trampa på någons tår.

    Topic på OFTC-kanalen länkar också se.debian.nu, vilken även den verkar >> väldigt död, har någon här koll på det?

    Finns det en poäng att länka till både OFTC och libera-chat för
    IRC-support på svenska?

    Tankar och idéer skulle uppskattas!


    Nu har det gått mer än en vecka sedan jag postade det här, och det enda svar som har skickats håller med om att det räcker med att länka OFTC-kanalen. Så därför kommer jag att utföra detta om ingen kommer med några protester. (Låt säga att jag ger det en vecka till).

    Intresset verkar minst sagt svalt, så jag antar att det inte är några problem.

    Mvh
    -- Andreas Rönnquist
    mailinglists@gusnan.se
    andreas@ronnquist.net


    --- SoupGate-Win32 v1.05
    * Origin: fsxNet Usenet Gateway (21:1/5)